کامی ریتا شرپا، کوهنورد نپالی، برای بیست و هشتمین بار قله اورست را در قیاس با موفقیت ثبت کرد.


کوهنورد نپالی برای بیست و هشتمین بار قله اورست را ترازو کرد و رکورد جدیدی ایجاد کرد

کامی ریتا اولین بار در سال 1994 به اورست صعود کرد و از آن زمان تقریباً هر سال این کار را انجام داده است.

کاتماندو:

یک مقام رسمی اعلام کرد که یک شرپا نپالی امروز برای بیست و هشتمین بار رکورددار قله قله اورست شد و دومین صعود خود را تنها در یک هفته انجام داد، زیرا تلفات فصل صعود امسال به 11 نفر رسید.

بیگیان کویرالا، مسئول گردشگری نپالی، پس از بیست و هفتمین صعود خود در هفته گذشته، گفت که کامی ریتا شرپا، 53 ساله، از طریق مسیر خط الراس سنتی جنوب شرقی به قله 8849 متری (29032 فوت) رسید.

این مسیر که توسط سر ادموند هیلاری نیوزلندی و شرپا تنزینگ نورگی در سال 1953 راه اندازی شد، همچنان محبوب ترین مسیر برای رسیدن به بلندترین قله جهان است.

Thaneswar Guragai، مدیر کل کارفرمایش، شرکت Seven Summit Treks، که می‌گوید کوهنوردی یک علاقه شرپا است، گفت: “کامی ریتا در راه پایین آمدن از قله است.”

او با مشتریان دیگر صعود کرد، اما ما منتظر جزئیات هستیم.

کامی ریتا برای اولین بار در سال 1994 به اورست صعود کرد و از آن زمان تقریبا هر سال این کار را انجام داده است، به جز سه سالی که مقامات این کوه را به دلایل مختلف بستند.

این شرکت هفته گذشته گفت: “او از سنین جوانی اشتیاق عمیقی به کوهنوردی پیدا کرد و بیش از دو دهه است که از کوه ها بالا می رود.”

یکی دیگر از کوهنوردان شرپا این هفته برای بیست و هفتمین بار از اورست صعود کرد که بیشترین قله را پس از کامی ریتا به خود اختصاص داد.

کنتون کول کوهنورد بریتانیایی هفته گذشته برای هفدهمین بار به اورست صعود کرد که بیشترین صعود توسط یک خارجی بود.

با این حال، خطراتی که این کوه برای بسیاری از کوهنوردان ایجاد می کند، در دو مرگ دیگر در اورست در آخر هفته منعکس شد که تلفات را از آوریل به 11 رساند.

ارتش نپالی در بیانیه ای اعلام کرد که یکی از آنها یک شرپا نپالی بود که برای تمیز کردن کوه کار می کرد که روز دوشنبه درگذشت. تجهیزات و سایر اقلام باقی مانده از سفرهای کوهنوردی می توانند کوه را برای دهه ها پر از خاک کنند.

یک مهندس استرالیایی در هنگام فرود از قله در روز جمعه در منطقه مرگ بالای 26000 فوت (7925 متر) جان باخت که به دلیل هوای رقیق بدنام است که می تواند باعث بیماری ناگهانی در ارتفاعات شود.

آنگ تشرینگ شرپا، از شرکت آسیایی ترکینگ، گفت که جیسون برنارد کنیسون، 40 ساله، احتمالاً به دلیل ضعف در منطقه بالکن بین قله و کمپ نهایی فوت کرده است.

او گفت: “او توسط کوهنوردان شرپا به پایین منتقل شد اما پس از رسیدن به منطقه بالکن سقوط کرد.”، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

مقامات کوهنوردی گفتند که بادهای شدید تلاش ها برای حمل کپسول های اکسیژن بیشتر برای کنیسون از کمپ نهایی را ناکام گذاشت.

آنها افزودند که تعداد 11 نفر شامل سه شرپا است که در ماه آوریل بر اثر سقوط سراک در پایین دست کوه جان خود را از دست دادند، در حالی که دیگران به دلیل بیماری، ضعف و علل مختلف جان خود را از دست دادند.

به گفته مقامات، دو کوهنورد، یکی از سنگاپور و مالزی، در سه روز گذشته مفقود شده اند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)


دیدگاهتان را بنویسید