رهبر هنگ کنگ افزایش غیرمعمول در خروج ثبت نام از سیستم اهدای عضو را محکوم کرد


هنگ کنگ– هنگ کنگ (PA) –

جان لی، مدیر اجرایی هنگ کنگ، افزایش غیرعادی تعداد درخواست‌های خروج از سیستم اهدای عضو این شهر را محکوم کرد و گفت که پلیس موارد مشکوک را بررسی خواهد کرد.

به گفته دولت، سیستم متمرکز ثبت نام اهدای عضو در این شهر در پنج ماه از دسامبر، زمانی که دولت امکان لغو برنامه کمک متقابل پیوند اعضا با سرزمین اصلی چین را مطرح کرد، نزدیک به 5800 درخواست دریافت کرد. بیش از نیمی از برنامه‌های انصراف نامعتبر بودند، چه به عنوان برنامه‌های تکراری یا از سوی افرادی که هرگز شرکت نکرده‌اند.

در یک کنفرانس مطبوعاتی معمولی، لی به کسانی اشاره کرد که بدون ثبت نام درخواست خود را پس گرفتند و این حرکت ها را مشکوک خواند.

او گفت: «من کسانی را که تلاش می‌کنند به این سیستم شریف که از طریق اهدای اعضا جان انسان‌ها را نجات می‌دهد آسیب وارد کنند، به شدت محکوم می‌کنم. “این یک عمل شرم آور است.”

هنگ کنگ، مستعمره سابق بریتانیا که در سال 1997 به چین بازگشت، دارای سیستم جداگانه ای برای تطبیق اعضای اهدایی به بیماران است و هیچ مکانیسم ثابتی برای به اشتراک گذاشتن اعضای جسد با موسسات در سرزمین اصلی چین ندارد. در صورت اقتضای شرایط، پیوند اعضا برون مرزی به صورت موردی مجاز است.

تحت یک سیستم انتخاب، هنگ کنگ در حال حاضر بیش از 357000 ثبت نام کننده در مرکز مالی دارد که 7 میلیون نفر را در خود جای داده است. اهدای اعضای بدن در هنگ کنگ و چین به دلیل تمایل فرهنگی ریشه دار برای دست نخورده نگه داشتن اجساد با مقاومت مواجه شده است.

دولت روز دوشنبه بیانیه ای قوی صادر کرد و گفت که نمی تواند رد کند که تعداد کمی از مردم در تلاش برای تضعیف اعتبار سیستم و افزایش بار اداری اقدام به عقب نشینی کرده اند. بدون نام بردن از هیچ پلتفرم یا فردی، اعلام کرد که متوجه شده است تعداد کمی از مردم با ترویج این ایده که اهداکنندگان باید هویت گیرندگان را به صورت آنلاین بررسی کنند، فضیلت اهدای عضو را تحریف کرده اند. برخی نیز از دیگران خواستند از این سیستم خارج شوند.

در انجمن هنگ کنگ مانند Reddit LIHKG – جایی که حامیان دموکراسی در مورد استراتژی های جنبش ضد دولتی در سال 2019 بحث کردند – برخی از کاربران در مورد سیستم پیشنهادی تردید داشتند. دیگران پیوندی برای برداشت از ثبت نام ارسال کردند.

دولت هنگ کنگ این پیشنهاد را پس از آن مطرح کرد که یک نوزاد دختر با استفاده از قلب اهدایی از سرزمین اصلی چین در ماه دسامبر، اولین پیوند در این شهر را انجام داد. این سازمان می‌گوید که برنامه کمک به عضو مورد بررسی می‌تواند بلافاصله پس از اینکه پرسنل پزشکی نتوانند عضو اهدایی را با بیمار مناسب محلی مطابقت دهند، فعال می‌شود.

مناقشه سیاسی بر سر برنامه پیشنهادی کمک متقابل نشان دهنده بی اعتمادی برخی از هنگ کنگی ها به سیستم بهداشتی چین و همچنین نارضایتی آنها از پکن بود که جنبش دموکراسی خواهانه شهر را با قانون امنیت ملی گسترده سرکوب کرده است.

استانداردهای پزشکی هنگ کنگ از بالاترین استانداردهای جهان در نظر گرفته می شود. در حالی که سیستم پزشکی چین در چند دهه گذشته پیشرفت کرده است، بسیاری از هنگ کنگی ها در مورد خدمات مراقبت های بهداشتی آن تردید دارند. اتهامات برداشت اجباری اعضای بدن در چین، به ویژه هدف قرار دادن اقلیت های در بازداشت، بر نگرانی ها در مورد همکاری فرامرزی اعضای بدن افزوده است.

در سال 2015، پکن پیوند اعضای گرفته شده از زندانیان اعدام شده را در پاسخ به نگرانی های حقوق بشر متوقف کرد و بعداً داده هایی را در اختیار جامعه بین المللی قرار داد تا نشان دهد که با پیوند غیرقانونی اعضا مبارزه می کند.


دیدگاهتان را بنویسید