راهنمای شرپا، کامی ریتا، برای بیست و هشتمین بار از قله اورست بالا می رود


کامی ریتا، راهنمای شرپا کهنه کار، برای بیست و هشتمین بار به قله اورست صعود کرد و رکورد خود را کمتر از یک هفته پس از ثبت آن شکست.

توسطBINAJ GURUBACHARYA Associated Press

رکورد اورست نپال

فایل- راهنمای شرپا کهنه کار نپالی، کامی ریتا، 48 ساله، در آپارتمان اجاره ای خود در کاتماندو، نپال، 26 مارس 2018 عکس می گیرد. ریتا سه شنبه، 23 می 2023، برای بیست و هشتمین بار از قله اورست صعود کرد و رکورد خود را شکست. یک هفته دو راهنما برای کسب عنوان بیشترین صعودهای بلندترین قله جهان با یکدیگر رقابت می کنند. (AP Photo/نیرانجان شرسته، فایل)

آسوشیتدپرس

کاتماندو، نپال — کامی ریتا، راهنمای شرپا کهنه کار، روز سه شنبه برای بیست و هشتمین بار به قله اورست صعود کرد و رکورد خود را کمتر از یک هفته پس از ثبت آن شکست داد، زیرا دو راهنما برای کسب عنوان بیشترین صعود به مرتفع ترین قله جهان با یکدیگر رقابت می کنند.

کامی ریتا، که یکی از بزرگ‌ترین راهنمایان کوهستان محسوب می‌شود، به گفته سازمان‌دهنده اکسپدیشن Seven Summits Treks، در ساعت 9:20 صبح سه‌شنبه به وقت محلی به قله 8849 متری (29032 فوت) رسید.

آخرین صعود او یک روز پس از آن صورت می گیرد که پاسانگ دوا، راهنمای شرپا، رکورد 27 سفر خود به قله را به دست آورد.

رقابت برای این عنوان با صعود پاسنگ دوا برای بیست و ششمین بار در 14 می آغاز شد و با رکورد قبلی کامی ریتا برابری کرد. کامی ریتا سه روز بعد برای بیست و هفتمین بار به اوج رسید.

در حالی که چند روز دیگر به فصل بهار کوه نوردی باقی مانده است، هر دو راهنمای شرپا در کوه بودند و به مشتریان خود در صعود به قله برفی کمک می کردند. ماه می شلوغ ترین ماه برای صعود خطرناک است زیرا بهترین شرایط آب و هوایی را دارد.

کامی ریتا اولین بار در سال 1994 به اورست صعود کرد و از آن زمان تقریباً هر سال این سفر را انجام داده است. او یکی از بسیاری از راهنمایان شرپا است که تخصص و مهارت‌هایش برای ایمنی و موفقیت هر سال کوهنوردان خارجی که به دنبال ایستادن در بالای کوه هستند، حیاتی است.

پدرش از اولین راهنمایان شرپا بود. ریتا علاوه بر صعودهایش به اورست، چندین قله دیگر را که از مرتفع ترین قله های جهان هستند، از جمله K2، Cho Oyu، Manaslu و Lhotse صعود کرده است.

صدها کوهنورد در این ماه به قله اورست صعود کرده اند یا قصد دارند تلاش خود را انجام دهند.

مقامات نپال حدود 480 مجوز صعود برای کوهنوردان خارجی صادر کرده اند که بیشترین مجوز در هر سال صادر شده است. حداقل به همان اندازه راهنماهای محلی شرپا در طول فصل کوهنوردی آنها را همراهی می کنند.

تاکنون 10 نفر در فصل صعود بهاره امسال در اورست جان خود را از دست داده اند.


دیدگاهتان را بنویسید